worklifepartners.dk

Work-Life Balance Teorien Forklaret

Skrevet d. 13. December 2019

Work-Life balance handler i bund og grund om, at man formår at fordele sine vågne timer på en måde, hvor arbejde og privatliv fylder nok til at det er tilfredsstillende for individet behov for arbejde/privatliv, men ikke i sådan en grad, at det er altoverskyggende.

Som navnet indikerer, så handler det om balance. Men hvor ligger balancen? Ligger den der, hvor arbejde og privatliv fylder præcist lige så meget? Det korte svar er nej. Balance er enormt individuelt, og balance betyder ikke, at privatliv og arbejde skal fylde lige meget.

Eksempelvis vil nogle finde balance i en fordeling, der lyder på 70% arbejde og 30% privatliv. Andre vil gå i modsatte retning, eksempelvis med 60% privatliv og 40% arbejde. Det er meget individuelt, og handler i høj grad om prioriterer, værdier og mål.

10 myter om Work-Life Balance

Myte 1.
-
Balance kommer kun, hvis vi arbejder mindre

Myte 2.
-Flere arbejdstimer er lig med højere produktivitet

Myte 3. 
-Stress er selvforskyldt, og kommer kun, hvis du ikke har fundet balancen

Myte 4.
-Balance er et liv fuld af nydelse

Myte 5.
-Arbejdsliv og privatliv skal fylde lige meget

Myte 6.
-For meget fleksibilitet gør det umuligt at adskille arbejde for privatliv

Myte 7.
-Balancepolitikker og flextid er kun for børnefamilier

Myte 8.
-Privatliv er udelukkende familieliv

Myte 9.
-Fleksibilitet er en belønning/personalegode.

Myte 10.
-Balance i arbejdslivet og fleksibilitet er ren luksus

Tak til Net2Kompagniet
Tak til Net2Kompagniet for deres støtte i forbindelse med denne artikel.  Find mere information om dette på https://www.net2kompagniet.dk/

Næste indlæg
Har du taget en erhvervsuddannelse eller har du været til jobsamtale i en større virksomhed? Så har du højst sandsynlig stiftet bekendtskab med en personlighedstest. En af de mest kendte er DISC. Man kan sige mange ting…
Konsulenter er et vidt begreb, som bruges flittigt i erhvervslivet. Er du i tvivl om, hvad det egentlig betyder? Der er nemlig mange forskellige former for konsulent job. Vi uddyber, hvad en konsulent er. Hvad er en kon…
Vi lever i skrivende stund i en situation, hvor rigtig mange af danskerne arbejder i de hjemlige rammer. Dette lyder måske som en hyggelig adspredning, der kan give lidt mere ro og fordybelse. Dog kan det også give en de…
Den gennemsnitlige dansker bruger rundt regnet en tredjedel af deres dagligdag på arbejdspladsen. Derfor indfører rigtig mange virksomheder nogle sundhedsinitiativer, så man kan få et pusterum fra computeren, og andre st…
Har du hørt udtrykket headhunter, og undret dig over, hvad det er? Kom tvivlen til gode og få svaret i denne artikel. Hvad er en headhunter? En headhunter er en person, der arbejder med at rekruttere kandidater til virk…
Når man er jobsøgende bliver man ofte udsat for at skulle lave IQ-test og en personlighedstest inden man kommer til en eventuel jobsamtale. Vi har kigget nærmere på, hvad en personlighedstest er, hvilke forskellige versi…
Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man…