worklifepartners.dk

7 Tips Til Mere Arbejdsglæde

Skrevet d. 31. January 2020
Canva

Arbejdsglæde er enormt vigtigt for vores generelle helbred og velvære. Er man ikke glad for sit arbejde, så kan det være meget svært at være tilfreds med tilværelsen som helhed. Arbejde fylder trods alt en stor del af vores hverdag, hvilket betyder, at såfremt vi ikke er glade på vores arbejde, så er vi det heller ikke i en stor del af vores vågne timer.

Derfor får du her 7 tips til større arbejdsglæde.

1. Se indad

Det første, du skal gøre er at acceptere, at det først og fremmest er dit eget ansvar, at du trives i dit arbejde. Hvis du ikke gør, så er det dit eget ansvar at opsøge hjælp, støtte eller foretage forandringer.

2. Indstilling

Når det kommer til arbejdsglæde, så er det i høj grad et spørgsmål om indstilling. Du er nødt til at tilvælge den gode stemning og det gode humør. Hvis du fortæller dig selv, at det bliver en dårlig dag på arbejdet i dag, så bliver det helt sikker tilfældet. Gør du det modsatte, så vil det sikkert også blive tilfældet.

3. Gør mere af det, der gør dig glad

Hvis der er bestemt aspekter af dit arbejder, der gør dig rigtig glad og motiverer dig, så bør du arbejde aktivt på at få mere af det ind i din hverdag.

4. Værdsæt de små sejre

Arbejdsglæde hænger i høj grad sammen med følelsen af at præstere og opnå noget på arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt at værdsætte de små sejre, der skaber en følelse af glæde og tilfredsstillelse i hverdagen.

5. Undgå brokhovederne

Der vil altid være de kollegaer, der stort set kun kan brokke sig over deres tilværelse, og det er altid alle andres skyld. Gør dig selv en tjeneste, og hold dig langt væk fra disse typer. Brok for brokkens skyld er alt andet end produktivitet.

6. Godmorgen

Det svarer lidt til det gamle råd om, at man skal rede sin seng hver morgen. Start hver dag på en positiv og imødekommende måde ved at hilse godmorgen til dine kollegaer. Gå ind til hver dag med en forhåbning og forventning om, at i dag bliver en god dag.

7. Smil til verden, og den smiler til dig

Det lyder som jordens største kliche, og er det måske også. Pointen er, at du skal forsøge at være venlig og god mod dem, du arbejder sammen med. Tag en kop kaffe med til sidemakkeren, komplimenter din kollega eller noget helt tredje. Skab en god stemning, den kommer også dig til gode!

Tak til AvXperten
Til sidst skal der lyde et stort tak til AvXperten, der har støttet denne artikel. Hos AvXperten kan du blandt andet købe en super praktisk nøglefinder.

Næste indlæg
Når man er jobsøgende bliver man ofte udsat for at skulle lave IQ-test og en personlighedstest inden man kommer til en eventuel jobsamtale. Vi har kigget nærmere på, hvad en personlighedstest er, hvilke forskellige versi…
Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man…
Processen med at få et nyt er en besværlig størrelse. Selvom man muligvis er super desperat for at få et job, så er det vigtigt, at man ikke viser det i alt for høj grad. Omvendt skal man naturligvis heller ikke virke li…
Produktivitet er at af de vigtigste parametre inden for erhvervslivet. Uden en god produktivitet, så får man ikke noget fra hånden, altså man får ikke lavet noget som helst. Derfor er det vigtigt hele tiden at være opmær…
Stress er nok noget de fleste mennesker har oplevet i enten lille eller stor grad. Især på mange arbejdspladser kan det være vanskeligt at holde stressniveauet nede, især når tingene ikke altid går som planlagt I dette…
Vidste du, at der faktisk kan være enormt stor forskel på, hvor stor chancen for ledighed er, alt efter hvilken uddannelse du tager? Ligesom at der kan kan være helt op til 500% forskel på, hvor stor en løn du kan forven…
Om man arbejder for lidt eller for meget, er et spørgsmål mange stiller dem selv. Der er mange elementer, som kan spille ind, hvis de arbejdsliv skal være i fuld balance. Arbejder jeg for meget eller for lidt? Der er i…