worklifepartners.dk

Råd Til Forhold På Arbejdspladsen

Skrevet d. 14. January 2020

Hvad gør man egentlig, hvis man arbejder sammen med sin kæreste eller ægtefælle? Og hvordan gør man lige som chef, hvis man skulle have to personer ansat, der er involveret romantisk med hinanden. Her er 8 gode råd til sådanne situationer:

Råd til lederen

1. Vær klar omkring forventningerne

Når du bliver opmærksom på, at to af dine ansatte har et forhold til hinanden, så er det en rigtig god ide at kalde de involverede ind til en samtale om, hvad i som arbejdsplads forventer. For eksempel at par-adfærd og private snakke hører til i privatlivet.

2. Samtale for parret

Når det første gode stykke tid er gået, så kan man kalde parret ind endnu en gang, hvor man korrigerer. Er der noget, der skal ændres, så er det en nødvendighed. Hvis ikke, kan samtalen selvfølgelig helt udelades.

3. Hvad sker der, hvis det går galt?

I forbindelse med første samtale bør man også fortælle parret, hvad arbejdspladsen forventer af dem, hvis de skulle bryde op med hinanden.

4. Er der tale om inhabilitet?

Skulle den ene part have en ledende stilling i forhold til den anden, der kan gøre lederen inhabil, bør man så vidt muligt rokere rundt på en af dem, så der ikke længere er tale om inhabilitet.

Råd til parret

1. Kom rygterne i forkøbet

Hvis du selv er den ene halvdel af et par, der deler arbejdsplads, så er det en rigtig god ide at komme al snakken og rygterne i forkøbet. Fortæl jeres relevante leder, hvordan tingene ser ud, hvad i har gjort jer af overvejelse osv.

2. Husk at være professionelle

Det er vigtigt at være i stand til at adskille parforhold og arbejdsliv. Derfor bør man så vidt muligt lade forholdet være uden for arbejdspladsen og behandle hinanden professionelt og upartisk.

3. Undgå privatliv på arbejdspladsen

Små snakke i løbet af dagen, der handler om jeres privatliv, og på ingen måde jeres arbejdsliv, bør ikke finde sted på arbejdspladsen. Gem det til spisepausen eller fyraften!

Tak!

- Vi siger stort tak til Pro Rengøring, der har ydet økonomisk støtte til denne artikel. Pro Rengøring leverer blandt andet erhvervsrengøring, som du kan læse meget mere om her: https://prorengoring.dk/erhvervsrengoering.aspx

Næste indlæg
Vidste du, at der faktisk kan være enormt stor forskel på, hvor stor chancen for ledighed er, alt efter hvilken uddannelse du tager? Ligesom at der kan kan være helt op til 500% forskel på, hvor stor en løn du kan forven…
Om man arbejder for lidt eller for meget, er et spørgsmål mange stiller dem selv. Der er mange elementer, som kan spille ind, hvis de arbejdsliv skal være i fuld balance. Arbejder jeg for meget eller for lidt? Der er i…
Vi har tidligere skrevet en artikel om de uddannelser, der giver mest i løn. Nu vender vi så bøtten om og finder de uddannelser, hvor man gennemsnitligt vil komme til at tjene mindst. Det er altså ikke lønnen, man skal v…
Når man vælger sin uddannelse tænker man ofte over 2 ting - er det noget man ville kunne lave resten af sit arbejdsliv og hvilken løn man får og om det ville være tilfredsstillende. Derfor kan det være en fordel at vid…
Det er nok efterhånden ingen hemmelighed at vi skal arbejde til vi er gamle grå og gået helt i stykker. Heldigvis er der dog arbejdspladser der afprøver nye ting og deler deres erfaringer med andre virksomheder. En af d…
Går ud og har lidt svært ved at fokusere når du er på jobbet? Hvis ja, så har vi i dette indlæg nogle gode råd til hvordan du kan øge din fokus og få mere ud af dine arbejdstimer! Vi går over nogle solide tips som kan …
I Danmark arbejder vi godt og vel 37 timer i ugen. Fratrækker man ferie, så har vi et gennemsnitligt arbejdsår, der lyder på 1672 timer. For det modtager vi gennemsnitligt 254.000 kroner. Syntes du, at det lyder som mege…