worklifepartners.dk

Råd Til Forhold På Arbejdspladsen

Skrevet d. 14. January 2020

Hvad gør man egentlig, hvis man arbejder sammen med sin kæreste eller ægtefælle? Og hvordan gør man lige som chef, hvis man skulle have to personer ansat, der er involveret romantisk med hinanden. Her er 8 gode råd til sådanne situationer:

Råd til lederen

1. Vær klar omkring forventningerne

Når du bliver opmærksom på, at to af dine ansatte har et forhold til hinanden, så er det en rigtig god ide at kalde de involverede ind til en samtale om, hvad i som arbejdsplads forventer. For eksempel at par-adfærd og private snakke hører til i privatlivet.

2. Samtale for parret

Når det første gode stykke tid er gået, så kan man kalde parret ind endnu en gang, hvor man korrigerer. Er der noget, der skal ændres, så er det en nødvendighed. Hvis ikke, kan samtalen selvfølgelig helt udelades.

3. Hvad sker der, hvis det går galt?

I forbindelse med første samtale bør man også fortælle parret, hvad arbejdspladsen forventer af dem, hvis de skulle bryde op med hinanden.

4. Er der tale om inhabilitet?

Skulle den ene part have en ledende stilling i forhold til den anden, der kan gøre lederen inhabil, bør man så vidt muligt rokere rundt på en af dem, så der ikke længere er tale om inhabilitet.

Råd til parret

1. Kom rygterne i forkøbet

Hvis du selv er den ene halvdel af et par, der deler arbejdsplads, så er det en rigtig god ide at komme al snakken og rygterne i forkøbet. Fortæl jeres relevante leder, hvordan tingene ser ud, hvad i har gjort jer af overvejelse osv.

2. Husk at være professionelle

Det er vigtigt at være i stand til at adskille parforhold og arbejdsliv. Derfor bør man så vidt muligt lade forholdet være uden for arbejdspladsen og behandle hinanden professionelt og upartisk.

3. Undgå privatliv på arbejdspladsen

Små snakke i løbet af dagen, der handler om jeres privatliv, og på ingen måde jeres arbejdsliv, bør ikke finde sted på arbejdspladsen. Gem det til spisepausen eller fyraften!

Tak!

- Vi siger stort tak til Pro Rengøring, der har ydet økonomisk støtte til denne artikel. Pro Rengøring leverer blandt andet erhvervsrengøring, som du kan læse meget mere om her: https://prorengoring.dk/erhvervsrengoering.aspx

Næste indlæg
Når man er jobsøgende bliver man ofte udsat for at skulle lave IQ-test og en personlighedstest inden man kommer til en eventuel jobsamtale. Vi har kigget nærmere på, hvad en personlighedstest er, hvilke forskellige versi…
Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man…
Processen med at få et nyt er en besværlig størrelse. Selvom man muligvis er super desperat for at få et job, så er det vigtigt, at man ikke viser det i alt for høj grad. Omvendt skal man naturligvis heller ikke virke li…
Arbejdsglæde er enormt vigtigt for vores generelle helbred og velvære. Er man ikke glad for sit arbejde, så kan det være meget svært at være tilfreds med tilværelsen som helhed. Arbejde fylder trods alt en stor del af vo…
Produktivitet er at af de vigtigste parametre inden for erhvervslivet. Uden en god produktivitet, så får man ikke noget fra hånden, altså man får ikke lavet noget som helst. Derfor er det vigtigt hele tiden at være opmær…
Stress er nok noget de fleste mennesker har oplevet i enten lille eller stor grad. Især på mange arbejdspladser kan det være vanskeligt at holde stressniveauet nede, især når tingene ikke altid går som planlagt I dette…
Vidste du, at der faktisk kan være enormt stor forskel på, hvor stor chancen for ledighed er, alt efter hvilken uddannelse du tager? Ligesom at der kan kan være helt op til 500% forskel på, hvor stor en løn du kan forven…