worklifepartners.dk

Råd Til Forhold På Arbejdspladsen

Skrevet d. 14. January 2020

Hvad gør man egentlig, hvis man arbejder sammen med sin kæreste eller ægtefælle? Og hvordan gør man lige som chef, hvis man skulle have to personer ansat, der er involveret romantisk med hinanden. Her er 8 gode råd til sådanne situationer:

Råd til lederen

1. Vær klar omkring forventningerne

Når du bliver opmærksom på, at to af dine ansatte har et forhold til hinanden, så er det en rigtig god ide at kalde de involverede ind til en samtale om, hvad i som arbejdsplads forventer. For eksempel at par-adfærd og private snakke hører til i privatlivet.

2. Samtale for parret

Når det første gode stykke tid er gået, så kan man kalde parret ind endnu en gang, hvor man korrigerer. Er der noget, der skal ændres, så er det en nødvendighed. Hvis ikke, kan samtalen selvfølgelig helt udelades.

3. Hvad sker der, hvis det går galt?

I forbindelse med første samtale bør man også fortælle parret, hvad arbejdspladsen forventer af dem, hvis de skulle bryde op med hinanden.

4. Er der tale om inhabilitet?

Skulle den ene part have en ledende stilling i forhold til den anden, der kan gøre lederen inhabil, bør man så vidt muligt rokere rundt på en af dem, så der ikke længere er tale om inhabilitet.

Råd til parret

1. Kom rygterne i forkøbet

Hvis du selv er den ene halvdel af et par, der deler arbejdsplads, så er det en rigtig god ide at komme al snakken og rygterne i forkøbet. Fortæl jeres relevante leder, hvordan tingene ser ud, hvad i har gjort jer af overvejelse osv.

2. Husk at være professionelle

Det er vigtigt at være i stand til at adskille parforhold og arbejdsliv. Derfor bør man så vidt muligt lade forholdet være uden for arbejdspladsen og behandle hinanden professionelt og upartisk.

3. Undgå privatliv på arbejdspladsen

Små snakke i løbet af dagen, der handler om jeres privatliv, og på ingen måde jeres arbejdsliv, bør ikke finde sted på arbejdspladsen. Gem det til spisepausen eller fyraften!

Tak!

- Vi siger stort tak til Pro Rengøring, der har ydet økonomisk støtte til denne artikel. Pro Rengøring leverer blandt andet erhvervsrengøring, som du kan læse meget mere om her: https://prorengoring.dk/erhvervsrengoering.aspx

Næste indlæg
Har du taget en erhvervsuddannelse eller har du været til jobsamtale i en større virksomhed? Så har du højst sandsynlig stiftet bekendtskab med en personlighedstest. En af de mest kendte er DISC. Man kan sige mange ting…
Konsulenter er et vidt begreb, som bruges flittigt i erhvervslivet. Er du i tvivl om, hvad det egentlig betyder? Der er nemlig mange forskellige former for konsulent job. Vi uddyber, hvad en konsulent er. Hvad er en kon…
Vi lever i skrivende stund i en situation, hvor rigtig mange af danskerne arbejder i de hjemlige rammer. Dette lyder måske som en hyggelig adspredning, der kan give lidt mere ro og fordybelse. Dog kan det også give en de…
Den gennemsnitlige dansker bruger rundt regnet en tredjedel af deres dagligdag på arbejdspladsen. Derfor indfører rigtig mange virksomheder nogle sundhedsinitiativer, så man kan få et pusterum fra computeren, og andre st…
Har du hørt udtrykket headhunter, og undret dig over, hvad det er? Kom tvivlen til gode og få svaret i denne artikel. Hvad er en headhunter? En headhunter er en person, der arbejder med at rekruttere kandidater til virk…
Når man er jobsøgende bliver man ofte udsat for at skulle lave IQ-test og en personlighedstest inden man kommer til en eventuel jobsamtale. Vi har kigget nærmere på, hvad en personlighedstest er, hvilke forskellige versi…
Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man…