worklifepartners.dk

Guide: Påklædning Til Jobsamtalen

Skrevet d. 13. February 2020
Canva

Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man er i stand til at passe ind i organisationen, også når det angår påklædning.

Tips til påklædning - Mænd

  • Ved langt de fleste stillinger er det en god ide at holde sit look relativt klassisk, altså pæne bukser og skjorte.
  • Sørg for at dit tøj er rent og strøget.
  • Tag skjorten ned i bukserne.
  • Husk bælte til skjorten.
  • Hvis resten af virksomheden eller afdelingen går i slips, bør du også gøre det.
  • Undgå kortærmede skjorter.
  • Husk pæne sko, undgå sneakers, tøfler og lignende.
  • Du skal være velduftende, men undgå store mængder af parfume.

Tips til påklædning - Kvinder

  • Undgå alt for korte kjoler eller nederdele, hold det professionelt.
  • Undgå for vilde frisurer, for meget hårspray og lignende. Hold det pænt og nydeligt, uden at være videre opsigtsvækkende.
  • Undgå overdrevet brug af makeup.
  • Undgå meget lange, kunstige og skrigende negle.
  • Smykker er altid okay, men tænk på mængden og typen.
  • Undgå at bruge for meget parfume .
  • Sørg for at have tøj på, der er professionelt og sobert. Undgå for nedringede trøjer og lignende.

Generelle tips

  • Husk at slukke din telefon eller slå den på flytilstand.
  • Lad være med at tygge tyggegummi.
  • Undgå medbragte drikkevarer.
  • Skjul gerne kontroversielle tatoveringer.
  • Tag en mintpastil, hvis du har dårlig ånde
  • Undgå tøj med budskaber, der er særligt politiske, kulturelle eller religiøse.

Tak, Wellvita
Vi sender et stort tak til Wellvita, der har støttet denne artikel. Hos Wellvita kan du blandt andet købe kosttilskud, der indeholder balancid.

Næste indlæg
Feriepenge er jo heldigvis noget, vi alle optjener igennem vores liv, når vi arbejder eller leder efter arbejde igennem jobcenteret. Dog skal vi selv ansøge om dem, eller i hvert fald de fleste af os. Dette gør du inde …
Der er mange måder at få succes på. Især fordi, at der er mange måder at definere succes på. Det kan både være professionelt, personligt, som organisation, med en partner eller noget helt andet. Uanset hvad, så kan du br…
Langt de fleste personer på arbejdsmarkedet vil rigtig gerne forfremmes. Dette betyder som oftest spændende arbejdsopgaver, personlig udvikling, mere i løn og mere ansvar, bare for at nævne et par ting. Problemet er selv…
Den bedste arbejdstelefon afhænger meget af den enkeltes profession og daglige opgaver. For en almindelig kontorarbejder vil det være stort set ligegyldigt, hvilken telefon man vælger. Der vil en ganske almindelig Iphone…
Det er endnu ikke afgjort, hvilken arbejdsplads, der er den bedste i 2020. Dette skyldes naturligvis, at 2020 langt fra er ovre, hvorfor “konkurrencen” stadig er i gang. Dog kan vi uden problemer kigge på, hvilken arbejd…
Har du taget en erhvervsuddannelse eller har du været til jobsamtale i en større virksomhed? Så har du højst sandsynlig stiftet bekendtskab med en personlighedstest. En af de mest kendte er DISC. Man kan sige mange ting…
Konsulenter er et vidt begreb, som bruges flittigt i erhvervslivet. Er du i tvivl om, hvad det egentlig betyder? Der er nemlig mange forskellige former for konsulent job. Vi uddyber, hvad en konsulent er. Hvad er en kon…