worklifepartners.dk

Guide: Påklædning Til Jobsamtalen

Skrevet d. 13. February 2020
Canva

Om man vil det eller ej, så er din påklædning enormt vigtig, når du skal til jobsamtale. Det handler i høj grad om at give din potentielle arbejdsgiver et godt førstehåndsindtryk. Ligeledes er det vigtigt at vise, at man er i stand til at passe ind i organisationen, også når det angår påklædning.

Tips til påklædning - Mænd

  • Ved langt de fleste stillinger er det en god ide at holde sit look relativt klassisk, altså pæne bukser og skjorte.
  • Sørg for at dit tøj er rent og strøget.
  • Tag skjorten ned i bukserne.
  • Husk bælte til skjorten.
  • Hvis resten af virksomheden eller afdelingen går i slips, bør du også gøre det.
  • Undgå kortærmede skjorter.
  • Husk pæne sko, undgå sneakers, tøfler og lignende.
  • Du skal være velduftende, men undgå store mængder af parfume.

Tips til påklædning - Kvinder

  • Undgå alt for korte kjoler eller nederdele, hold det professionelt.
  • Undgå for vilde frisurer, for meget hårspray og lignende. Hold det pænt og nydeligt, uden at være videre opsigtsvækkende.
  • Undgå overdrevet brug af makeup.
  • Undgå meget lange, kunstige og skrigende negle.
  • Smykker er altid okay, men tænk på mængden og typen.
  • Undgå at bruge for meget parfume .
  • Sørg for at have tøj på, der er professionelt og sobert. Undgå for nedringede trøjer og lignende.

Generelle tips

  • Husk at slukke din telefon eller slå den på flytilstand.
  • Lad være med at tygge tyggegummi.
  • Undgå medbragte drikkevarer.
  • Skjul gerne kontroversielle tatoveringer.
  • Tag en mintpastil, hvis du har dårlig ånde
  • Undgå tøj med budskaber, der er særligt politiske, kulturelle eller religiøse.

Tak, Wellvita
Vi sender et stort tak til Wellvita, der har støttet denne artikel. Hos Wellvita kan du blandt andet købe kosttilskud, der indeholder balancid.

Næste indlæg
Den gennemsnitlige dansker bruger rundt regnet en tredjedel af deres dagligdag på arbejdspladsen. Derfor indfører rigtig mange virksomheder nogle sundhedsinitiativer, så man kan få et pusterum fra computeren, og andre st…
Har du hørt udtrykket headhunter, og undret dig over, hvad det er? Kom tvivlen til gode og få svaret i denne artikel. Hvad er en headhunter? En headhunter er en person, der arbejder med at rekruttere kandidater til virk…
Når man er jobsøgende bliver man ofte udsat for at skulle lave IQ-test og en personlighedstest inden man kommer til en eventuel jobsamtale. Vi har kigget nærmere på, hvad en personlighedstest er, hvilke forskellige versi…
Processen med at få et nyt er en besværlig størrelse. Selvom man muligvis er super desperat for at få et job, så er det vigtigt, at man ikke viser det i alt for høj grad. Omvendt skal man naturligvis heller ikke virke li…
Arbejdsglæde er enormt vigtigt for vores generelle helbred og velvære. Er man ikke glad for sit arbejde, så kan det være meget svært at være tilfreds med tilværelsen som helhed. Arbejde fylder trods alt en stor del af vo…
Produktivitet er at af de vigtigste parametre inden for erhvervslivet. Uden en god produktivitet, så får man ikke noget fra hånden, altså man får ikke lavet noget som helst. Derfor er det vigtigt hele tiden at være opmær…
Stress er nok noget de fleste mennesker har oplevet i enten lille eller stor grad. Især på mange arbejdspladser kan det være vanskeligt at holde stressniveauet nede, især når tingene ikke altid går som planlagt I dette…